یک کارت ویزیت خوب نه تنها ابزاری برای دادن اطلاعات به مشتریان آینده ی شماست، بلکه فرصتی برای ارتباط با یک مشتری جدید در سطح شخصی است. به همین دلیل، هیچ یک از ابزار شبکه دیجیتال در دسترس نمیتواند جایگزین کارت ویزیت شود، چون ابزار دیجیتال فاقد عامل انسانی معادله هستند.
یک کارت ویزیت خوب تعمیمی از برند شماست که اطلاعات درستی در مورد اینکه چه کسی هستید و چه کار میکنید را با روشی بیادماندنی، قدرتمند و معنیدار منتقل میکند.
بنابراین چه اطلاعاتی باید روی کارت ویزیت باشد؟
در اینجا به هفت نکته در مورد کارت ویزیت میپردازیم که میتوانید با کمک آنها کارت ویزیت خود را از یک تکه کاغذ اوراق که تا هر کس به خانه برسد آنرا در سطل آشغال بیندازد، به یک مامور ارتباطی قدرتمند تبدیل کنید تا مشتریان را همچون سوزن به آهنربا، به کسب و کار خود جذب کنید.
1. لوگو و شعار
قبل از اینکه به این فکر کنید که چه اطلاعاتی باید روی کارت ویزیت شما باشد، باید مطمئن شوید از اینکه لوگو و شعار خود را نیز روی آن در نظر میگیرید. بعنوان تعمیمی از برند شما، کارت ویزیت لازم است هویت کسب و کار شما را (از طریق اشکال، رنگها، و کلماتی که شامل میشود) به مشتریان آینده ی شما منتقل کند.
هر کس که کارت ویزیت شما را در دستش میگیرد باید بتواند هویت برند شما را شناسایی کند و در آینده آنرا هرکجا ببیند، بتواند بلافاصله تشخیص دهد، میتواند وبسایت شما باشد، نمونهکارهای شما، خبرنامه ی شما، یا حتی فروشگاه یا استودیوی محلی شما باشد.
2. نام و عنوان شغلی
واضح به نظر میرسد، اینطور نیست؟ اما شگفت زده خواهید شد اگر بدانید چه تعدادی از افراد در این مورد اشتباه میکنند. ابتدا با نام شروع میکنیم. اگر نام شما "David" است، اما ترجیح میدهید شما را "Dave" یا حتی به دلایل عجیبی "Steve" صدا بزنند، همین آخری را روی کارت قرار دهید و نه موارد قبلی را. کارت ویزیت قرار نیست اطلاعات شجرنامه شما را در اختیار بگذارد، بلکه شما را به کسانی که به گفتگو با شما علاقهمند هستند معرفی کند. خودتان را همانطور که میخواهید صدایتان بزنند معرفی کنید تا از هر بازمعرفی غیرحرفهای بعدی اجتناب کنید.
عنوان شغلی شما چطور؟ بعنوان یک فریلنسر، کارآفرین یا کاسب ممکن است در کسب و کار خود نقشهای مختلفی داشته باشید. کدامیک را بایستی روی کارت ویزیت قرار دهید؟ از عنوانی استفاده کنید که کارکرد اصلی شما را در کسب و کارتان توصیف میکند. کارکردی که میتواند باعث شود مشتریان آینده، شما را برای انجام آن بکار گیرند.
باورتان نمیشود چقدر من کارت ویزیت در کنفرانسها و مناسبات اجتماعی دریافت میکنم که در آن گفته نشده شخصی که کارت را به من داده چه کاره است. در عوض، کنار اسم نوشته شده مدیرعامل، موسس یا رئیس. ممکن است که این کار برای شما تفننی به نظر برسد، اما هیچ کمکی به شما نمیکند. تا وقتی که به خانه برگردم، مطمئن نیستم کار هر شخص چه بود یا به چه دلیل باید با او تماس بگیرم. برای مثال به کارت John، موسس Video Masters که نگاه میکنم، مرا از خیلی چیزها مطلع نمیکند. John سازنده ی ویدیو بود؟ تدوینگر بود؟ فیلمنامهنویس بود؟ اوه، یادم رفت... و بدین ترتیب کارت وارد سطل زباله میشود!
در صورتی که میخواهید گواهینامه عنوان خود را روی کارت قرار دهید، این کار را بعد از عنوان شغلی انجام دهید. برای مثال:
شرکت Video Masters
جان اسمیت، سازنده ویدیو و موسس
3. اطلاعات تماس
اطلاعات تماس خوراک اصلی کارت ویزیت است. در صورتی که میخواهید اشخاص با شما تماس بگیرند، باید به آنها بگویید چطور این کار را انجام دهند. اما کدامیک از اطلاعات تماس خود را باید روی کارت در نظر بگیرید؟ کلمه کلیدی که باید در ذهن داشته باشید "ارتباط مستقیم" است.
بطور طبیعی وقتی کارت خود را دست به دست میکنید (در حالیکه ارتباط چشمی برقرار میکنید)، کارت ویزیت ارتباطی شخصی بین شما و مشتریان آینده ی شما ایجاد میکند. شما مسلما نمیخواهید که این ارتباط با فراهم کردن یک ایمیل عمومی info@DomainName.com یا خط تلفن همگانی که در آن باید از چندین منوی دیجیتال گذشت تا با شما ارتباط برقرار کرد بشکند.
هر چند که از طرف دیگر لازم نیست اطلاعات خیلی شخصی را در آن لحاظ کنید که کسی به شماره خانه شما زنگ بزند و بچه 5 ساله شما تلفن را جواب دهد یا با ایمیل شخصی شما که در gmail.com@ میزبانی میشود تماس بگیرد. این کار خیلی غیرحرفهای است.
همیشه اطلاعات تماس خود را بعنوان یک شخص حرفهای ارائه دهید، تا یک کسب و کار. و در عین حال اطلاعات تماس شخصی خود را بطور خصوصی حفظ کنید.
آیا لازم است آدرس محل خود را روی کارت قرار دهید؟ تنها زمانی که یک فروشگاه یا استودیوی واقع شده در محل دارید که موقعیت فیزیکی آن برای انجام کسب و کار حیاتی است. برای مثال اگر یک عکاس هستید که از افراد در محل خود عکس میگیرید، لازم است که حداقل شهر یا استان خود را روی کارت ذکر کنید. هر چند اگر یک نویسنده هستید که برای خیلی جاها در اینترنت کار میکنید، هیچ هدفی در دادن آدرس ثبت شده کسب و کار وجود ندارد. کاملا بیربط است.
4. وبسایت شما، اما نه صفحه نخست آن
هدف از گذاشتن آدرس وبسایت روی کارت ویزیت چیست؟ این کار فقط برای این نیست که به دیگران بگویید شما هم یک وبسایت دارید. این مساله این روزها خیلی فراگیر است. خوشبختانه، مشتریان مشتاقی که کارت ویزیت شما آنها را تحت تاثیر قرار میدهد، به محض اینکه به خانه برمیگردند، آدرس وبسایت شما را در مرورگر اینترنت خود تایپ میکنند تا در مورد شما بیشتر بدانند. پس چرا اصلا آنها را به صفحه ای با همین مقصود هدایت نکنیم؟
یک صفحه با پیام خوشامدگویی ایجاد کنید یا اینکه یک ویدیوی معرفی کوتاه و جالب ضبط کنید که در آن اشخاص شما را بهتر بشناسند و بهتر بفهمند چطور میتوانید به آنها کمک کنید. یک پیشنهاد ویژه در آنجا برای آنها قرار دهید، یا یک جایزه بعنوان تشکر برای ارتباط با شما قرار دهید که بتوانند آنرا دانلود کنند. بطور خلاصه، مشتریان آینده ی خود را به صفحهای بفرستید تا ارتباط شخصی که با آنها در حین دادن کارت خود ایجاد کردید را عمیقتر کنید.
آخرین نکته حرفهای در این مورد این هست که آدرس URL به وبسایت خود را خیلی کوتاه ایجاد کنید که تایپ کردن آن آسان باشد. هیچ کس حاضر نیست وقتی به خانه برمیگردد سه خط آدرس وب تایپ کند. آنرا ساده و جذاب حفظ کنید و بدین وسیله شانس بیشتری برای جذب دیگران به سایت خود داشته باشید. من شخصا تمایل دارم تا لینکی شبیه "domainname.com/magic" را بررسی کنم. تا اینکه لینک نامطبوعی به اینصورت ببینم "domainname.com/landing-page".
5. پروفایل رسانه اجتماعی (Social Media)
پروفایل رسانه اجتماعی (social media) خود را روی کارت ویزیت قرار دهید. اما نه همه ی آنها را. کانالهای رسانه اجتماعی از بخشهای واجب کسب و کار عادی و مجازی محسوب میشود. در صورتی که در سوشیال مدیا نیستید، در مقابل چشمان مشتریان خود قرار ندارید. به معنای واقعی کلمه.
گرچه این بدین معنی نیست که شما باید 5 ، 6 ، 8 یا هر تعداد از حسابهای سوشیال مدیا را که خواستید روی کارت ویزیت قرار دهید. اول از همه، بخاطر اینکه قانون طراحی ساده در نکته ی شماره 6 را رعایت کرده باشید. دوم اینکه، لازم است به مشتریان آینده ی خود این فرصت را بدهید تا با شما ارتباط برقرار کنند، نه اینکه با حضور خود بر آنها غلبه کنید. در مورد فهرست کردن حساب های رسانه اجتماعی خود با استراتژی برخورد کنید و فقط یک یا دو کانال ارتباطی را ذکر کنید که در آنها مشتریان بتوانند طعم خوبی از کار شما را مزه کنند.
برای مثال، در صورتی که شما یک عکاس یا سازنده ویدیو با یک اکانت اینستاگرام فعال هستید، آنرا لیست کنید. در صورتی که یک طراح گرافیک با کلی نمونه کار در سایت behance هستید، بقیه را هم همانجا بفرستید. در صورتی یک نویسنده یا وبلاگنویس هستید، یا بطور کل حضور نوشتاری قدرتمند و دنبال کنندههای زیادی در کانالهایی مثل medium دارید، همان را ترویج دهید. قویترین پروفایلهای خود را فهرست کنید، و لازم نیست همه پروفایلهای سوشیال خود را ذکر کنید.
6. فضای سفید
بله، فضای سفید در کارت اینقدر مهم است که نکتهی مجزای خودش را در فهرست دارد. چند بار تا حالا برایتان پیش آمده که یک کارت ویزیت به دستتان برسد و انقدر روی آن پر از اطلاعات شده که با نگاه به آن حالت تهوع به شما دست داده باشد؟ یادتان باشد که هدف کارت ویزیت این نیست بر مشتریان تحمیل کننده باشد، بلکه باید آنها را در برقراری ارتباط با شما دعوت کند. و در هم ریختگی هیچکس را دعوت نمیکند.
مطمئنا لازم نیست که فضای سفید حتما رنگ سفید داشته باشد. این فقط بدین معنی است که باید روی کارت شما فضای خالی برای اطلاعات وجود داشته باشد تا وقتی مشتری به آن نگاه میکند راحت نفس بکشد. حتما این طرح های کارت ویزیت مینیمالیست عالی را که شامل اطلاعات ضروری بدون شلوغکاری غیرضروری هستند را بررسی کنید.
7. خلاقیت
نکتهی پایانی بهترین و مهمترین نکته برای طراحی کارت ویزیت است. تمامی نکات بالا زیر دستهی توصیههای عملی برای بهترین نتیجه قرار میگیرند. اما حتی باز هم اگر این نکات را در بهترین حالت خود رعایت کنید ولی آنها را در یک قالب خستهکننده و پیشپاافتاده قرار دهید (مثل همه چیزهایی که 1000 بار قبلا دیدیم)، هیچکس به این زودی با شما تماس نخواهد گرفت. مهم نیست چند تا کارت به بقیه میدهید.
باید در ارائه ی خود به روشی که شما را درست بازگو کند خلاقانه برخورد کنید.
در طراحی کارت خود به بقیه بگویید چه کار میکنید تا اینکه فقط از طریق نوشتن عنوان شغلی خود این کار را انجام دهید. برای مثال اگر در صنعت تولید موسیقی هستید، میتوانید از یک کارت طراحی شده شبیه یک پخش کننده دیجیتال یا از قالب پیانوی کلاسیک بسته به نحوه ی ساخت موزیک خود استفاده کنید.
در صورتی که عکاس هستید، ممکن است یک طراحی کارت ویزیت با دوربین مدرن روی آن بخواهید، یا اینکه سراغ یک طراحی کلاسیکتر (اما هنوز خلاقانه) که برند شما را بهتر توصیف میکند مثل این کارت ویزیت بروید
کاری کنید با آن لبخند بزنند، به آن علاقهمند شوند و در ذهن خود بتوانند با آن فضاسازی کنند. خلاق باشید. و در صورتی که ایده ی خوبی برای طراحی کارت به ذهن خودتان نمیرسد، نگران نباشید. همیشه میتوانید از یک طراح کارت ویزیت کمک بگیرید تا به شما کمک کند که یک کارت ویزیت سفارشی و منحصربفرد داشته باشید. شخصی را پیدا کنید که طراحیهای پیشین او را دوست دارید و با وی تماس بگیرید تا کسب و کار و صنعت خود را با او در میان بگذارید.
هر تصمیمی که میگیرید، بخاطر تمام چیزهای خوبی که در کسب و کار وجود دارد، خسته کننده نباشید. دلیلی برای دیگران ایجاد کنید که با شما تماس بگیرند. حتی اگر برای اینکه تماس بگیرند و فقط بگویند که "من کارت ویزیت شما را خیلی دوست داشتم و با شما تماس گرفتم که همین را بگویم" همیشه میتوانید ارتباط را از همانجا عمیق کنید.
حالا که همه اطلاعات مورد نیاز برای درج روی کارت ویزیت را میدانید، چه نوع کارتی ایجاد خواهید کرد؟ آیا کارت ویزیت جذاب و جالبی دیدید که از آن خوشتان آمده؟ با ما آن را در بخش نظرات در میان بگذارید!